Miroslav Švický

Pisateľove príspevky

Malý vrchár učí priateľov

V poslednej dobe chodíme tak raz týždňa – kam? Ako to len nazvať – je to taká miestnosť, v ktorej je tabuľa s kriedami a utierkou, sú tam aj lavice a malé stoličky pre deti a všakovaké zaujímavosti. A sú tam deti, ktoré sa učia. Takže tam chodíme za účelom vzdelávania. Cieľ je jednoduchý – založiť vedomecké vzdelávanie od škôlky až po vek …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/maly-vrchar-uci-priatelov

NA SVIATOK DUŠIČIEK V NAŠICH ŠKOLÁCH

Aj keď v čase socializmu sa ustálil názov tohto sviatku v podobe „Pamiatka zosnulých“, budeme používať pôvodný názov „Dušičky“, ktorý prežíva aj v ľudovom podaní. Je to sviatok pocty dušiam predkov. Vieme, že potrebujeme premostiť dávne so súčasným, aby sme zachovali spojitosť, aby sme zachovali kultúru a život. Máme prirodzenú úctu k predkom a túto …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/dusicky-na-nasich-skolach

Lietajúce draky v jesennej povíchrici

Počasie ako v apríli, ale trochu studenší vietor. Človek sa zobudil na svitaní ktovieakého času, včera v dedine tvrdili, že je o hodinu všetko inak. No a svitanie bolo bodkované. Takmer dva týždne pred Martinom. Na tráve sa skvel biely sneh. Chvíľami len tak ihličkoval, vzápätí zase chumelil. Na chvíľu sa vyjasnilo, vzápätí všetko zahmlilo, menilo sa to ako …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/lietajuce-draky-v-jesennej-povychrici

Prečo Slováci nejednoznačne oslavujú 1. ČSR?

  Slováci oslavujú, ako sa zdá, vznik Československa menej vášnivo, ako vznik Slovenskej republiky. 1. ČSR oslavujú prinajmenšom vlažne, azda aj rozpačito. Je to teda inak, ako v Čechách. Prečo? Dnes, keď od 28. októbra uplynulo práve 99.rokov od tejto dôležitej udalosti, by sme si k tomu mohli niečo povedať. Pri zrode česko-slovenského štátu boli niekoľkí Slováci, …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/preco-slovaci-nejednoznacne-oslavuju-1-csr

Okruh SLOVO – 2. časť náčrtu vedomeckého vzdelávania

Slovo je podstatný prostriedok dorozumievania a vzdelávania. Preto sa snažíme pracovať so slovom aj hĺbkovo. Napríklad – s pomocou poznania a spoznávania koreňoslovia slovenského jazyka, teda – aj s pomocou znalostí etymológie. Práca so slovom nám tak odkrýva nové priestory našej jazykovej a duchovnej kultúry. Slovo, slovná kultúra je nielen dôležitý odborný, ale aj citový prostriedok, ktorého zvládnutie umožňuje hlbšie …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/okruh-slovo-2-cast-nacrtu-vedomeckeho-vzdelavania

Tekvicovo-zemiakový guláš s hubami. Varíme so Žiarislavom (v lese i v meste)

Hlavne sa toho nebáť.  Veď sme pri ohni. Takže – ideme na vec. Variť môžeme z viacerých dôvodov. Tak napríklad – aby sme sa najedli. Alebo – aby sme nemuseli jesť surové. Prípadne – aby sme pribrali, alebo – aby sme schudli – keď nechceme jesť nezdravé jedlo z rýchlovýkrmne. Niekto varí aj pre radosť. Alebo – …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/varime-ziarislavom-v-lese-v-meste-tekvicovo-zemiakovy-gulas-s-hubami

Úvod k vedomeckému vzdelávaniu: k základom celostne vedomého, prírodného učenia – 1. časť

Po vyše dvadsiatich rokoch vedomeckého, teda prirodzeného  vzdelávania v rôznych podmienkach, zariadeniach, stupňoch a podobách, po vzdelávaní od predškolského veku až po zrelý a pokročilý vek, prišiel čas na to, aby sme uverejnili state o tomto spôsobe. Táto sústava, spôsobnosť a postupnosť – systematika a metodika – je spracovaná pochopiteľným spôsobom tak, aby sa mohla …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/uvod-k-zakladom-celostne-vedomeho-prirodneho-vzdelavania-vedomeckeho-vzdelavania

BITKA PRI KATALÁNSKYCH URNÁCH, ÚNIA ZA VRCHOLOM A VESMÍRNE ZÁKONITOSTI

Pri prehľade správ si narazil na víkendové udalosti v Katalánsku. Ako vnímaš tento vývoj? Človek si všíma jeho zvláštnosti a spôsoby  jeho prijímania našim obyvateľstvom. Ak by sme mali všetko merať jedným metrom, tak po tom, ako španielski policajti mlátili katalánskych účastníkov referenda, by asi mal mať slovenský prezident ďalší srdcervúci prejav. A v citovom poryve by rečnil o tom, …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/bitka-na-pri-katalanskych-urnach-unia-za-vrcholom-vesmirne-zakonitosti

Obrazová pamäť a rodové vzdelávanie malého vrchára

Príbehy malého vrchára Malému vrchárovi sa začal druhý ročník. Domácej školy. V lete sme písali len niekoľko krát – príbehy z remeselných táborov, návody na výrobu a iné zaujímavosti. Ako prišla jeseň, pracujeme s písmom denne. Po troške. Teraz každý deň číta – vybral si state z človekovej neuverejnenej knihy „Na vrchárskom chodníku“, ktorá je plná príbehov z doby usadenia sa …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/obrazova-pamat-rodove-vzdelavanie-maleho-vrchara

O príčinách nedorozumení (1.reč tela)

Dorozumievanie je prirodzeným konaním spoločenských bytostí. Nie je to teda výsada ľudí. Vzhľadom na rozvoj tela a ducha je však dorozumievanie ľudí spojené s hláskovanou rečou, alebo s jej prepisom. Lenže reč nie je jediným dorozumievacím prostriedkom. Prirodzene to síce vieme, ale často si to neuvedomujeme. V bežnom živote, v spoločenskom styku sa dorozumievame, slovne, aj mimoslovne. Dorozumievanie je …

Pokračovať v čítaní

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/ako-sa-dorozumiet-porozumiet-1