ODLÍNAJME KRAJINU A DUŠEVO SVETLE ZIMNÉHO SLNOVRATU!
Zimný slnovrat bol nie jeden obrad, ale viacero obradov. Kým pálenie kmeňa (badniaka)
bol obrad skupinový, predchádzal mu rad obradov očistných a pripomienkových, ktorých cieľom
bolo upozorniť na blížiaci sa sviatok. K nim patrila obchôdzka s dedom – duchom predkov, prípadne
medveďom. Tento obrad bol niekde skôr, avšak na severnom Slovensku v oravských a kysuckých
dolinách až začiatkom dvadsiateho storočia premenený na obchôdzku s Mikulášom. Pozostatkom
očistného obradu je obchôdzka kňažky Lucie (svetluše) s vydymovacím perom v ruke. Vlastnému
obradu slnovratu predchádzala Kračúnska noc plná čara, ktorú bolo treba „merať“, teda prebdieť (v
spoločnosti kvôli tomu zvolanej). Tak, ako jánske ohne sa zvolávajú až tri dni po letnom slnovrate,
tak aj zimný slnovrat vrcholí v oslave tri dni po, teda 24. mrazňa (decembra). Vtedy je štedrý deň.
V domácnosti posvätenej prítomnosťou zelených vetvičiek nastáva obrad darov. Zelené vetvičky
v stredoveku vystriedal vianočný stromček, ktorý je ozdobený tak, ako sa obetnými darmi zdobí
strom posvätný – jablkami, orechmi, teda jedlými darmi a obetnými stužkami (pisateľ si pamätá
z detstva ešte túto výzdobu).
Obrad vianočných darčekov pôvodom nie je kresťanský, ale je to nasledovnícky obrad nášho
pradávneho Oseňa. Vtedy v domácnostiach obradníci rozosievali plodonosné zrno, ktoré malo
privodiť hospodársky zdar a súviselo so slnečným pochodom, čo smeroval k novej jari. Od
Slnovratu narastajúcu moc posvätného Slnka, čo prejaví sa predlžovaním dňa, znázorňovali
kraslice, ktoré kedysi predkovia kreslili už na slnovrat slnečnými svargami. Bol to jeden z obradov
vedúcich k tomu, aby zvíťazili sily svetla nad silami temnoty a aby tak pomohli prírode. Tento
zdanlivo, alebo „logicky“ nezmyselný čin je v skutočnosti hlboko významný – človek praje prírode
a príroda človeku, sme v jednom kole, zákon vzájomného pôsobenia je v rodnom duchovne
podstatný.
V tomto roku pisateľ uvažoval nad darmi pre blízkych a v slnovratovú noc dumal nad tým, že
prinesie obetný dar prírode. Aký ale dar už len môžete dať prírode?
Veď všetko hmotné, čo môžeme prírode dať, je z prírody. Darom z umelej hmoty jej nepomôžeme.
Ani kovmi získanými z jej kameňov. Dary z dreva a ovčej vlny môže dať pisateľ blízkym, ktorých
azda potešia, ale prírode tým veľmi nepomôže. Duchovný dar, to by mohlo byť azda jediné, čo
môže dať prírode. No ale aspoň neuškodí. Či pozerá na prírodu kvantový fyzik, biológ, alebo
astronóm, žasne nad jej dokonalosťou. Prírode, vo svojej celostnej (holistickej) podstate tak
dokonalá, je aj duchovne veľmi ťažko človekom obdarovateľná. Obdarovateľnou je len jej časť,
ktorú my, ľudské bytosti, na Matke Zemi narúšame. Najväčším darom môže byť snaha o obrodu
rodnej kultúry, prírodného duchovna. Ako duchovný sloven tak človek činí slovom – obetným
slnovratovým darom – týmto článkom – článkom z reťazca, ktorý svojimi štyrmi prvkami, podobne,
ako DNA, píše o našom dedičstve, živom dedičstve, ktorého znovuzrodenia sme svedkami. A aj
účastníkmi. Pretože rodné duchovno je v každom z nás. V krajine, kde po dedinách koledujú štyria
strážcovia svetových strán, aby so štyrmi ozembuchmi pravotočivo tancom a spevom vykreslili
slnečné znamenie, na ktorom sedí duch predkov – Rod (Starý) – piaty koledník. Táto koleda,
ktorého súčasťou je dieťa znovuzrodeného Slnka – Svaroga – Svarožič (Dažbog), slnečné dieťa
(Vratko), ktoré sa každým rokom vracia v znovuzrodení, táto koleda bola za Veľkej Moravy
zakázaná. No keďže sa jej ľud napriek prísnym trestom nevzdal, bola pretextovaná, „preonačená“.
Dnes sa k nej vraciame, ako slobodní ľudia, ktorí berú do svojich rúk svoju cestu, ktorí majú právo
kráčať podľa slnečného vzoru, v súlade so svojou dušou. Majme na pamäti, že žiadne násilie
nedosiahne, aby sa tisíc krát opakovaná lož stala pravdou. Jedného dňa sa pravda znova zjaví, ako
keď ráno vyjde Slnko.
Reťazec slnovratových obradov, ako Očista, Obchôdzka s duchom predkov, Kračúň, Slnovrat,
Oseň, Koleda, tento reťazec vrcholí plesom. Nasledovníckymi obradmi staroslovanského plesu je
novoročná oslava a plesové obdobie. V tomto roku, roku preborenia hrádze, ktorý sa končí číslom
perného – 9, je posledný deň – na Horislava (Silvestra), 31. mrazňa (prosinca, decembra) spln
mesiaca. Uprostred splnu sa Zem dostane na jednej osi medzi Mesiac a Slnko a to tak, že budeme
môcť pozorovať zatmenie mesiaca. Má sa tak stať trinásť minút po dvadsiatej hodine. Nový rok,
podľa súčasného časníka 2010, sa začne v znamení splnu. Nech cez škáru hate preniká živá voda
a nové slnko do krajiny a našich duší tak, aby sme zavlažila suchú pôdu a osvietila množstvo duší
omnoho viac, ako sa to dialo doteraz.
Rodina. Aby sme posilnili náš slnečný chod, aby sme ho umocnili, zaspievajme spolu 31. 12. R. 9
o dvadsiatej dvanástej minúte – o 20.12 hod., prastarú slnovratovú obradnú pieseň, ktorú už
mnohí poznáme s týmito slovami:
Voláme Roda
Voláme Roda – Starého
Nech je obroda
Nech je obroda mladého
Voláme Slnka
Sálavú silu svaroga
Aby zosvoril
Aby zosvoril národa
A potom spievajme, hrajme a tancujme aby sa tak dialo a aj iné piesne, ktoré sú vášmu srdcu
blízke. Nebuďme strnulí, stuhnutí, zakliati, buďme odkliati, rozhýbaní, rozospievaní, roztancovaní.
Je taký spôsob – v čase vianočných sviatkov zapáliť 4 sviečky a medzi ne dať priania. Zdravie ,
šťastie , lásku, alebo aj iné dobré veci. Jablko ako plody a úrodu, rybie šupiny na hospodársky
zdar…
Na záver človek pridáva ešte jednu koledu:
Pásli ovce pastieri
Na poľane na medzi
Tam sa im duch ukázal
A na nebo ukázal
Oni sa ho uľakli
Na kolená pokľakli
Nekľakajte tancujte
Nové Slnko vítajte
Zahrajte na fujarky
Zapískajte píšťalky
Zahrajte na gajdice
Zatancujte divice
Zahrajte aj na doby
Nech sa národ prebudí
Pásli ovce valasi
Na tom našom salaši
Novému Slnku Sláva!
Žiarislav
Zdroj: Ved.sk
2 komentáre
Kde sa da este viac dičítať o nasich prastsrých posvätných zvykich a obradoch? Teda zvykoch pred pokresťančením?
Napríklad v Žiarislavovej knihe Návrat Slovenov v duchu a slove: https://www.ziarislav.sk/predaj/navrat-slovenov-v-duchu-a-slove-kniha-3-vydanie/