Na Slovensku sa v súčasnosti vzdeláva v domácom prostredí 41 malých školákov
podľa štatistiky, odhadom až 70. Umožňuje im to Zákon o výchove a vzdelávaní, ktorý v §23 definuje individuálne vzdelávanie bez pravidelnej návštevy školy. Celý §24 popisuje, čo treba urobiť: prihlásiť dieťa do školy, zohnať si vzdelaného učiteľa a poslať žiadosť na riaditeľa školy. §57 píše o komisionálnych skúškach z povinných predmetov každý polrok.
Ako na to? Pomoc nájdete na www.domacaskola.sk, kde môžete napísať správu. Odpíše Vám Vierka Krajčovičová, mimoriadne milá, statočná a ochotná mama 6 detí. Na stránke nájdete vzor žiadosti, ktorú je najlepšie podať do konca júna.
Rozhodnúť sa pre individuálne vzdelávanie, alebo prestúpiť na inú školu, je však možné aj počas školského roku. S ostatnými náležitosťami, ako napr. čestné prehlásenie o výučbe a pravidlá kontaktu s učiteľom, popis prostredia a vzdelávací program, to vám Vierka poradí podľa konkrétnej situácie. Zoznam učebníc a textov je najlepšie zladiť so školou, v ktorej bude dieťa robiť skúšky.
Vierka tiež organizuje v roku zopár akcií. Semináre pre rodičov o zvládnutí výučby a skúšok, najbližší bude 29.3. v Banskej Bystrici v škole Fantázia na Magurskej 16. Túto školu vám Vierka odporučí ako jednu z mála, ktorá domáce vzdelávanie nepovažuje za konkurenciu, ale za vzájomnú inšpiráciu. Komisionálne skúšky sú tu otvorené, tvorivé a priateľské.
Ďalšie akcie sú predovšetkým pre deti: Májové stretnutie Akadémia domácich školákov a niekoľkodňové stretnutie rodín v prírode koncom leta „No back to school“.
Vierka odporúča aj Pražskú 2-dňovú Konferenci domácího vzdelávání v polovici novembra.
V Čechách sa v súčasnosti vzdeláva v domácom prostredí 600 malých školákov na 1.stupni a experimentálne aj 70 školákov na 2. stupni.
Individuálne vzdelávanie v domácom prostredí je prospešné hlavne deťom, s ktorými nedokáže škola v bežnom vyučovacom procese pracovať bezproblémovo: deti geniálne, alebo deti uzatvorené, deti nesústredené, alebo deti veľmi slobodne tvorivé. Rodičia, ktorí sa rozhodnú prevziať zodpovednosť za ich vzdelanie a rovnováhu sú postavení pred veľkú výzvu: súzvuk a spolupráca partnerov, pružné a pokojné vyrovnanie sa s nenaplnenými očakávaniami, cieľavedomá trpezlivosť, funkčná organizácia času, dôvera a láskavé rodinné puto.
podobné články:
VEDOMECKÉ VZDELÁVANIE – PREČO?