Čím začať vlastivedu? Čo je vlasť? Matka Zem. Svet, Všehomír. Život je tam, kde sú naše živly – zem, voda, vzduch, oheň… O tom hovoríme, o tom spievame. Ale je tu aj niečo ďalšie – tiež bezprostredne dôležité. To, čo prichádza s počatím, to, čo dieťa ochutnáva s prvou kvapkou mlieka. Mama. Áno, rodina, rod. Mama, otec, babka, dedo, sestra, brat… Rodina, rod, národ, to všetko v rodnej prírode.
Začali sme s tým – aj výtvarne, aj hudobne – na Dušičky, ak vôbec možno hovoriť takto o začiatku. Deti si vyrezávali Dedov, aj Babky. Sošky, ktoré predstavovali reťazec predkov mužského, či ženského rodu. Chlapci si vyrezávali častejšie dedov, dievčatá častejšie babky. Jednoduchá rázsocha, nájdená na spoločnej prechádzke v lese, poslúžila ako znázornenie tela – „hlavotrupu“ a nôh. Dve ďalšie paličky, vhodne odrezané, poslúžili ako ruky. Stačilo to previazať. A bolo. Človek vyrezal, vlastne vyrúbal v lese – takého väčšieho deda – spoločného pre okruh združených rodov. Takého – „národného“. Deti robili svojim schopnostiam primerané sošky – nakoniec sa im zmestili do tašky, keď šli domov, lebo mnohé sa ich nechceli vzdať a nechceli ich nechať v triede. Človek im trochu pomohol – niektoré nemali nožík, ani pílku. Vyrezať ruky, tvár, oči, nos, ústa… Oni nepovedali – že – pomôž nám vyrezať ústa. Vraveli – pomôž mi vyrezať úsmev. Ich dedovia a babky majú úsmevy. Každodenná pieseň pred jedlom – „Chvála za dary“ – teraz bola rozšírená o slohy: „Dedo dedo dedo, chvála dedovi! Babka, babka, babka, chvála babičke! Sláva, sláva, sláva, sláva predkovia!“– toto znelo na koniec piesne a bolo vidno aj to, že mnohí rodičia, ktorí prišli pre svoje ratolesti a zastihli nás ešte v spievaní, cítili hlboké pohnutie. A tak v triede vznikol na Dušičky utešený kútik predkov.
Pár dní a – už človek znovu cvála na vzdelávanie. V pláne je týždeň vlastivedy. Čím začať? Úplne prirodzene by sa dalo začať – vlastne pokračovať – predkami a teda rodinou a rodom. S prvákmi je to jednoduché – vysvetľujeme si rozdiel medzi rodinou a rodom – takto prichádzame k rodostromu. Áno, ďalšie prepojenie medzi rodinou a prírodou – rodostrom. Kreslíme strom a – prváci hneď , trochu neplánovite, švitoria o tom, čo všetko nám dávajú stromy – kyslík, ovocie, drevo… Človek doplní, že aj udržanie vlahy, úkryt pre zvieratá, vtákov, hmyz, vymenúvame, čo všetko žije v stromoch, na stromoch, pri stromoch a pod stromami a vraciame sa k rodine, k rodu. Vystačíme si s prvákmi okrem rodičov, prarodičov a praprarodičov – s bratancami a sesternicami, tetami a strýkami. A kreslíme rodinné kolo. Niektorí také – všeobecné. Tánička má ale také kolo, v ktorom má každá nakreslená osoba rodinné postavenie a meno, vrátane strýkov, tiet, dedov, babiek, bratancov a sesterníc – taký kruhový rodový portrét. Je zaujímavé sa dívať, ako každé dieťa kreslí inak – mnohé začínajú hlavami, ale niekto nakreslí hlavu nakoniec. Tieto veci tu nik nehodnotí. Ide hlavne o vyjadrenie a uvedomenie. A to tu je. Chvála.
Ktosi tvrdil, že deti na prvom stupni neporozumejú etymológii. A hľa – ako dobre jej rozumejú! Máme tu hneď celú tabuľu koreňoslovia, ktorej sa dá rozumieť – slová s koreňom ROD. Aké? No predsa rod, rodina, národ, príroda, úroda, odroda, obroda, ale i rodičia, narodenie, narodeniny, rodiť, pôrod, rodný, rodinný, rodový, prerod, činorodý, živorodý, perlorodka, rodokmeň, rodostrom…
Deti nadhadzujú slovo po slove a všetko zapisujeme. Každý do svojho zošita, s podčiarknutím koreňa slova. Keď nikoho nič nenapadá, človek dáva nápovedy na ďalšie slovo. A už to znovu ide. Aký my máme krásny a zrozumiteľný jazyk! Aké v ňo krásne slová! Koreňoslovie na prvom stupni základnej školy, ak je vhodne vyjadrené, nielenže nie je nezrozumiteľné, ale – práve ono nám pomáha k lepšiemu porozumeniu. Dôležitý prvok hĺbkovej, celostnej výučby. Niektorí sa sporia, či má byť v základných školách rodová výchova. A ajhľa – v prirodzenej výučbe ju už máme. Krrrráasa. Niečo naskutku prirodzené. A teda – prírodné. Niečo, čo je nám vlastné. A teda – je to v našej celostne vedomej vlastivede. Samozrejme, že úcta k rodovým hodnotám vedie aj k prirodzenej mravouke – cudzím slovom – etike. A máme tu aj peknú ukážku koreňovej slovenčiny. No a súvisí to, pravdaže, aj s prírodovedou. A okruhom, ktorý sme nazvali – „človek a svet“.
Jáj, kto by to bol povedal, že vzdelávanie môže byť také pôsobivé? Keď človek vidí tie iskričky v detských očiach, pred jedlom vezme husličky a podporí ďakovnú pieseň „Chvála za dary“. S rozšírením o chválu dedom, babkám a slávu predkom. Doteraz mu zvoní v ušiach, keď si spomenie, ako na záver zakričali na „všetkým predkom“ hlasné „sláváááááá“.